La desviació en
els pressupostos de construcció i reforma dels Hospitals i equipaments sanitaris
públics ha estat una de les constants dels informes de la
Sindicatura de Comptes com l’Hospital de Sant Pau, el Sant Joan de Reus o el
Moisés Broggi, per només citar-ne alguns.
En la construcció
i reforma de l’Hospital de Sabadell l’informe de la Sindicatura senyala noves i
importants desviaments entre l’obra licitada i l’import liquidat.
Anem a pams:
La direcció de la Corporació Sanitària Parc Taulí, complex sanitari ubicat a Sabadell, anunciava en el seu butlletí de notícies corporatives de gener-març de
2006 http://www.tauli.cat/tauli/cat/lacorporacio/taulireport/Tauli_report_14.pdf
l’adjudicació a l’empresa COPCISA i al gabinet d’arquitectes PSP Arquitectura
de la reforma i ampliació de l’Hospital de Sabadell.
La Directora General de Parc Taulí d’aleshores Helena Ris, avui en dia és la directora general de la Unió Catalana d’Hospitals (la patronal de la sanitat privada, càrrec en el que va substituir a l'actual conseller de sanitat Boi Ruiz) feia el següent editorial:
Com molts de vosaltres ja sabeu, el Consell de
Govern de la Corporació va adjudicar a la constructora COPCISA, el passat 17 de
febrer, les obres de construcció de l’ampliació de l’Hospital de Sabadell, que
es materialitzaran en un nou edifici façana de més de 15.000 metres quadrats i
en la reforma d’altres espais. S’ha donat, així, el darrer gran pas operatiu
cap a la consecució de la transformació arquitectònica més important de la
Corporació realitzada fins ara.
Els nous espais aportaran notables millores
qualitatives, especialment als àmbits de Ginecologia i Obstetrícia i
Neonatologia, i permetran millores assistencials, orientades principalment a la
potenciació de l’activitat ambulatòria especialitzada - els hospitals de dia i
els gabinets 200 professionals en els plans funcionals previs al projecte, com
a garantia d’adequació a les necessitats actuals i futures.
Les obres, que s’iniciaran a principis del mes de
maig i tenen un termini d’execució de 20 mesos, requeriran de la paciència i la
complicitat de tothom. Les incomoditats que ens puguin generar, i que
intentarem minimitzar al màxim, seran un pas inevitable de cara a la consecució
d’un Taulí nou que ens il·lusiona. Sens dubte, un millor Taulí per a tots.
Quan Boi Ruiz i Roser Fernandez van ser nomenats conseller de Salut i Secretaria General del Depatament van ser substituits en els seus càrrecs a UCH per Manel Jovells i Helena Ris |
Les obres de la segona fase que van
començar el maig de 2006, no van durar 20 mesos, sinó 35, quasi tres anys i no
van costar els 16.571.347,82€, sinó 24,5M€. És a dir, hi va haver-hi una desviació del 50,4%.
Seguint l’informe
de la Sindicatura, el pressupost inicial de 16,5M€ es va incrementar per
diverses modificacions, reformats i contractes complementaris en 3.634.704,53 €. (un 22% respecte del pressupost inicial)
sense que l’informe de Sindicatura
n’especifiqui els motius.
L’empresa COPCISA
va interposar un recurs contenciós-administratiu al jutjat contra la liquidació
de la obra.
No deixa de ser
inusual que una empresa constructora -que factura al voltant del 70% del seu
negoci a les administracions públiques i especialment amb la Generalitat de la
qual va arribar a ser la quarta empresa en adjudicacions a principis dels anys
2000- porti al seu principal client al jutjat.
Al web de COPCISA pot
veure’s que té una especial incidència en el Vallès amb obres sanitàries al
Consorci Sanitari de Terrassa, a la Mútua Terrassa o en obra civil com el Parc
Empresarial de Sabadell (la nineta dels ulls de l’ex-alcalde Bustos), la
urbanització del barri de Can Gambús totes elles obres de desenes de milions
d’euros.
Sigui com sigui,
el CatSalut, depenent del Departament de Salut, va intervenir en el litigi més per evitar l’acció del jutjat que no
com a part implicada (doncs era al CatSalut qui finalment hauria de pagar la
diferència) i va encarregar al Departament de Política Territorial (PTOP
aleshores) una auditoria dels costos de la construcció i reforma de l’Hospital
de Sabadell.
PTOP li ho va
encarregar a l’empresa pública GISA i aquesta a una empresa d’enginyeria
privada (de la qual desconeixem el nom i l’import dels treballs). No deixa de
sorprendre que GISA hagués de subcontractar-ho, tenint en compte que aquesta
era una de les seves finalitats com empresa.
L’empresa d’enginyeria
va concloure que el tancament de les obres en 23.712.151,97€. D’aquesta xifra,
16.285.541,82 € corresponien a l’obra executada; 2.855.030,30€, a incidències
aprovades per la Corporació, sobre les quals no hi havia discrepància entre les
parts, i l’import restant, 4.571.579,86€ IVA inclòs.
És a dir una
desviació de 7.426.610,16€ a la qual cal sumar-hi un contracte complementari
per executar unes obres de reforma del bloc quirúrgic central, per 782.674,23€.
En total 8.209.284,39€ i una desviació
respecte a l’import d’adjudicació de 50,4%. Com es possible una desviació
del 50% entre l’import de l’adjudicació i la liquidació de les obres. No en
tenim ni mitja paraula a l’informe. Però si podem fer-nos algunes preguntes.
Quines ofertes haguessin fet
les altres 18 empreses que es van presentar al concurs si haguessin sabut que
les obres acabarien sent de més de 24M€? Perquè no es van aplicar l’article 149
de la Llei de Contractes del Sector Públic que preveu noves licitacions quan el
pressupost es desvia més del 20% del previst? Una desviació del 50% es
considera una alteració substancial del
contracte? (1)
Si les obres han estat pagades
pel CatSalut, amb els diners de totes i tots els catalans, les obres, les
millores i la revalorització de l’immoble de l’Hospital, és a dir el patrimoni
generat de qui és tenint en compte que de la Corporació en forma part a més de
la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, la Universitat
Autònoma de Barcelona, la Fundació Hospital i Casa de la Beneficència de
Sabadell, UNNIM (ara BBVA) i Sabadell Mutual, Mutualitat de Previsió
Social?
Van defensar correctament els
directius del CatSalut “els diners de totes i tots”? Perquè no van deixar que
fos un jutjat, mitjançant el seu peritatge, qui donés la raó a la Corporació
Parc Taulí o a COPCISA? Perquè aquest interès en un pacte “extrajudicial”
atípic?
Quina valoració el Departament de Salut de tot plegat? La patronal de la sanitat privada UHP intuïm que va valorar com a excel·lent la gestió directiva, doncs la que era llavors directora general va substituir a Boi Ruiz al capdavant d'aquesta patronal quan va ser nomenat per Artur Mas conseller de salut.
Quina valoració el Departament de Salut de tot plegat? La patronal de la sanitat privada UHP intuïm que va valorar com a excel·lent la gestió directiva, doncs la que era llavors directora general va substituir a Boi Ruiz al capdavant d'aquesta patronal quan va ser nomenat per Artur Mas conseller de salut.
Ja amb el nou govern d’Artur
Mas el CatSalut va “posar la directa”. L’informe de la Sindicatura aquí es més
precís:
“Aquesta proposta de
liquidació va ser tramesa pel CatSalut a la Corporació; en ella se li
sol·licitava que fos tinguda en compte per poder arribar a un acord amb
l’empresa i alhora comunicava que el CatSalut portaria a terme les actuacions
adients per tal de finançar aquesta transacció”.
En la sessió del 13 de desembre
del 2011 el Govern de la Generalitat –a proposta del Conseller de Salut Boi
Ruiz- va aprovar el finançament addicional necessari, reconegut a càrrec del
pressupost del CatSalut, per 4.571.579,86 €, expressament condicionat a l’acord transaccional amb el contractista de les obres.
Així en plenes retallades
als Hospitals, als CAPS, als salaris dels professionals de la sanitat, el
govern sí va es va comprometre amb càrrec als pressupostos dels exercicis 2012
i 2013 ha pagar es 4,5M€.
A l’informe de la Sindicatura podem llegir:
“El 21 de desembre del 2011, una setmana desprès de l’acord de Govern,
la Corporació, el CatSalut i l’empresa contractista van subscriure un acord de
transacció extrajudicial, en virtut del qual renunciaven a les seves respectives
valoracions prèvies i punts de partida, i donaven per bona i definitiva la
quantia determinada en l’acord, 4.571.579,86 €.
L’acord també posava fi als procediments contenciosos administratius
iniciats i formalitzava el compromís de la Corporació de pagar a l’empresa la
quantitat addicional acceptada per les parts de la manera següent: 3.119.151,59
€ durant l’exercici 2012, i 1.452,428,26 € durant l’exercici 2013, subjectes a les
aportacions prèvies del CatSalut, sense les quals l’empresa acceptava
expressament la demora en els pagaments. L’acord també va suposar el
desbloqueig de l’aval que l’empresa contractista havia dipositat en garantia de
l’execució del contracte.”
El 21 de desembre del 2011 la Corporació,
el CatSalut i l’empresa contractista van subscriure un acord de transacció extrajudicial, en virtut del qual
renunciaven a les seves respectives valoracions prèvies i punts de partida, i
donaven per bona i definitiva la quantia determinada en l’acord, 4.571.579,86
€.
L’acord també
posava fi als procediments contenciosos administratius iniciats i formalitzava
el compromís de la Corporació (via CatSalut) de pagar a l’empresa la quantitat
addicional acceptada per les parts de la manera següent: 3.119.151,59 € durant
l’exercici 2012, i 1.452,428,26 € durant l’exercici 2013
Qualsevol ciutadà té el dret a
preguntar-se com és possible aquest manca de control en unes obres? Malauradament
el referit Acord de Govern no és públic i res he pogut trobar sobre els motius
de tant gran desvalisament.
Aquesta manca de transparència, d’espais opacs amb els diners públics són
una constant en l’entorn del sistema de salut. L’opacitat és “còmplice”
necessari de les de tantes irregularitats en la contractació i en el desviament pressupostari de les obres.
I més encara quan, en el cas de l'Hospital de Sabadell, es podria entendre que el Govern força a la Corporació del Parc Taulí ha subscriure un acord extrajudicial per unes obres que reconexia i per tant, el és adient hagués estat que un jutjat fos qui decidís i així esvair ombres de dubte.
Però la cosa no acaba aquí...
Un sobrepreu del 114% en l’ampliació del contracte per a la redacció del
projecte i la direcció de les obres
L’informe de la Sindicatura de Comptes assenyala també greus
irregularitats en l’ampliació del contracte a l’empresa PSP Arquitectes a la
qual es va contractar, l’any 2003, els
serveis de consultoria i assistència relativa a l’avantprojecte, projecte arquitectònic, estudi de detall, estudi
de seguretat i salut, elaboració i tramitació de la llicència ambiental i direcció d’obres i instal·lacions per a
l’ampliació de diferents edificis de la Corporació a un estudi professional
d’arquitectura, per 1.213.773,09€ IVA
inclòs.
El contracte va ser ampliat en dues ocasions: el mes de maig del 2006,
fins a 2.151.520,00 €, i la segona, l’abril del 2010, per 441.010,27 €, fins a
un total e 2.592.530,27€. En
conjunt, aquestes ampliacions representen un
increment del preu primitiu del contracte d’un 114%.
Aquesta segona es va aprovar sense el certificat previ d’existència de
crèdit i sense requerir a l’adjudicatari el dipòsit de garantia complementària,
i sense que estigués contractualment formalitzada.
La Sindicatura fa referència, però no diu quines observacions va fer Intervenció Adjunta per a la Seguretat
Social l’any 2010, ni quines consideracions contenia l’informe jurídic de
la Corporació perquè el Consell de Govern el 6 de juliol de 2010, decidís la resolució parcial del contracte amb PSP
Arquitectura, amb un decrement dels serveis contractats per 112.398,00 €,
corresponents a parts encara no executades ni en curs d’execució.
Va ser responsabilitat de PSP el descontrol en el desviament de la obra
de reforma i ampliació de l’Hospital de Sabadell? Val a dir que aquest estudi
d’arquitectura no és novell en el món de la sanitat. A la seva pàgina web
apareixen multitud de projectes vinculats a l’àmbit sanitari amb projecte com
la reforma de l’Hospital Clínic o la construcció de l’Hospital de Sant Joan de
Déu a Manresa.
La Sindicatura senyala també que la Corporació Parc Taulí va resoldre
–a posteriori- els errors administratius comesos en la tramitació de
l’expedient administratiu. Pel que fa a la resta del contracte, de
2.480.132,27€ la Corporació es va considerar que era impossible de resoldre i
es, sobreentén, que es va pagar doncs
corresponia a obres ja projectades i executades i direccions facultatives
d’obres en curs.
Seguirem... amb les relacions del Parc Taulí amb la sanitat privada (Capio Hospital General de Catalunya)
(1) Los
errores materiales que pueda contener el proyecto o presupuesto elaborado por
la Administración que afecten al presupuesto de la obra al menos en un 20 por
100.
Las
modificaciones en el presupuesto, aunque fuesen sucesivas, que impliquen,
aislada o conjuntamente, alteraciones del precio del contrato en el momento de
aprobar la respectiva modificación, en más o en menos, en cuantía superior al
20 por 100 del precio primitivo del contrato, con exclusión del Impuesto sobre
el Valor Añadido, o representen una alteración sustancial del proyecto inicial.
En
relación con el último punto, se
considerará alteración sustancial,
entre otras, la modificación de los fines y características básicas del
proyecto inicial, así como la sustitución de unidades que afecten, al menos, al
30 por 100 del precio primitivo del contrato, con exclusión del Impuesto sobre
el Valor Añadido.
+Info: Parc Taulí: 21M€ sense contracte cap les multinacionals farmacèutiques (1)
http://davidcompanyon.blogspot.com.es/2013/11/consorci-sanitari-parc-tauli-sabadell.html …
Diputat Companyon , si em vols creure, investiga les relacions entre la constructora COPCISA i les diverses administracions on CDC ostenta el poder, especialment departaments de la Generalitat i també obres executades per ajuntaments governats per CDC. El que apareix de l'empresa Ferrovial en el cas Palau pot quedar petit respecte a les donacions de Copcisa, sempre en obres que s'han desviat sobre el pressupost inicial, casualment.....
ResponElimina