Alguns han mostrat
la seva alegria per les conclusions de la Comissió d’Investigació sobre les
irregularitats en Sanitat, fruit d’un pacte entre CiU i PSC (amb la complicitat
inestimable del PP). Les conclusions aprovades només feien una tènue pinzellada
sobre les casos investigats negant-les de facto en un casos o fent
recomanacions innòcues. De fet tiraven terra sobre les irregularitats que els
mateixos informes de la Sindicatura de Comptes i l’Oficina Antifrau havien
assenyalat... i que el propi Parlament havia aprovat amb anterioritat per unanimitat i
donaren peu a la creació de la Comissió.
Però la realitat
és tossuda i els informes de la Sindicatura de Comptes segueixen mostrant irregularitats
i males pràctiques en la contractació pública, en el transvasament de diners
públics a empreses privades mitjançant adjudicacions directes i un descontrol
en el control pressupostari i de l’execució de la despesa de milions d’euros.
Un nou l’informe de la Sindicatura de
Comptes, l’organisme del Parlament de Catalunya, l’òrgan fiscalitzador extern
dels comptes, de la gestió econòmica i del control d'eficiència de la
Generalitat, dels ens locals i de la resta del sector públic de Catalunya,
corresponent a la Corporació Sanitària Parc Taulí de Sabadell 20/2013
dels anys 2008-2011, n'assenyala diverses:
Aquí teniu l'informe:
- Debilitat en el control pressupostari
- Manca de procediments en el control de l'execució de la despesa farmacèutica
- Grans desviaments en les obres de l'Hospital de Sabadell
- En els procediments de contractació
- En la relació entre la Corporació Sanitària Parc Taulí i la corporació privada Capio Hospital General de Catalunya, especialment en la part de personal.
Aquí teniu l'informe:
Algunes dades sobre la Corporació Sanitària Parc
Taulí
Està
estructurada en cinc centres amb gestió descentralitzada: Hospital de Sabadell,
Albada Centre Sociosanitari, Atenció Primària Parc Taulí, Salut Mental Parc
Taulí i Atenció a la Dependència Parc Taulí. És el centre de referència de 395.1654
ciutadans de nou municipis 5 del Vallès Occidental Est. Compta amb un total de
498 llits d’aguts (452 corresponen a l’Hospital de Sabadell, i 46, a salut
mental), i amb 255 llits sociosanitaris i compta amb 3.520 treballadors. És per
tant un dels centres de referència de la sanitat catalana vinculat amb la
Universitat Autònoma de Barcelona.
El seu equip
de govern en aquests anys era el següent: Pere Fonolleda Prats (President, nomenat
per la Generalitat de Catalunya) Vicepresident: Manuel Bustos Garrido
(Ajuntament de Sabadell) Conseller delegat: Juli de Nadal Caparà (Generalitat
de Catalunya, del 31.1.2008 fins al 28.2.2011 que passa a ser conseller) Directora
general: Helena Ris Romeu (fins a la sessió del 18.1.2011) Director general:
Joan Antoni Gallego Lizana (a partir del 2.2.2011)
Els seus pressupostos han estat els següents: 210.029.606,17€ l’any 2008; 234.063.090,97€ l’any 2009; 242.378.204,84€ l’any 2010 i 216.121.126,19€ l’any 2011 (any que comencen les retallades en sanitat, un -10,6%).
Un clúster sanitari sense control pressupostari
Enumeraré algunes, no totes, les
irregularitats i males pràctiques detectades per la Sindicatura de Comptes en
el seu informe de fiscalització.
1.- No aplica el Pla general de comptabilitat pública de la
Generalitat de Catalunya, aprovat que com a consorci participat majoritàriament per la Generalitat, li és
d’aplicació.
2.- La Corporació no gestiona el pressupost durant l’exercici
i, al final de l’exercici, elabora la Liquidació del pressupost transposant els
imports del Compte de resultats de la comptabilitat financera, amb les
conciliacions oportunes. Aquesta manca de gestió del pressupost va provocar que
una part de les modificacions pressupostàries dels exercicis 2009, 2010 i 2011
fossin tramitades de forma anticipada a la seva aprovació. La Corporació no té
un procediment per fer un seguiment de
la despesa vinculada als contractes adjudicats.
3.- Adjudicació de
subministraments. La Corporació Parc Taulí va contractar en el període 2008-2011
el total despesa compromesa per subministraments, subjecta a procediments de
contractació fou de 164.199.910,69M€, la major part en despesa de fàrmacs. L’any
2008, el volum va ser de 39.996.325,33 €; l’any 2009 va ser de 38.769.952,88 €;
l’any 2010 va ser de 43.448.657,25 €, i l’any 2011 va ser de 41.984.975,23 €.
De
l’import abans esmentat, Parc Taulí va adquirir fàrmacs exclusius sota patent per un import 36.353.265,91€ IVA
inclòs. La Sindicatura en fiscalitza un mostreig dels contractes i va considerar
que hi havia una manca de concurrència no
justificada en part dels concursos d’adquisició d’especialitats
farmacèutiques úniques pel procediment
negociat sense publicitat, sent en realitat adjudicacions directes a empreses multinacionals com: Astrazaneca
Farmacéutica Spain, SA; Novartis Farmacéutica, SA; Gilead Sciences, SL; Schering
Plough, SA; Roche Farma, SA; Sanofi Aventis, SA.
D’altra
banda, un dels contractes de medicaments exclusius per un import de 17.305.792,30€
, va ser adjudicat sense l’autorització
prèvia del Govern que requereix l’article 45 de la Llei 16/2008, del 23 de
desembre, de mesures fiscals i financeres
Diferència entre el volum contractat i el realment facturat: 21.732.051,98€ |
Segons Parc Taulí es degut, bàsicament, al subministrament de fàrmacs exclusius. És a dir, la despesa total en fàrmacs exclusius
ha estat de 58 milions d’euros, dels quals només 36,5M€ haurien estat
contractats mitjançant algun tipus de concurs i la resta comprats directament.
Aquí podem comprovar una de les conseqüències de la manca de procediments per fer un seguiment de la despesa vinculada als contractes adjudicats, per tant la manca de control durant anys al Parc Taulí, malgrat ser considerat un clúster d'excelència ... i es lícit preguntar-se qui en surt beneficiat d'aquesta manca de control. Com ha estat possible durant any rere any? Com han pogut fallar tant els mecanismes de control intern i externs de la Generalitat (que compta amb la majoria del Consell de Govern que és l'òrgan superior de la Corporació) i l'Ajuntament de Sabadell?
Seguirem...
Altres articles relacionats: La Comissió d'Investigació de Sanitat ha acabat sent una farsa
http://davidcompanyon.blogspot.com.es/2013/10/la-comissio-dinvestigacio-de-sanitat-ha.html
Seguirem...
Altres articles relacionats: La Comissió d'Investigació de Sanitat ha acabat sent una farsa
http://davidcompanyon.blogspot.com.es/2013/10/la-comissio-dinvestigacio-de-sanitat-ha.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada